We leven in een wereld dat wij te veel dingen willen doen en eigenlijk te weinig tijd voor hebben. Als wij alleen al kijken naar het werk wat we moeten verrichten zie je soms de bomen door het bos niet meer. Toch valt er veel winst te halen voor veel mensen door beter te gaan plannen. Het plannen bestaat uit meerdere delen. Je kunt op lange termijn plannen en op korte termijn. Voor een lange termijn maak je een planning voor een heel jaar. Bij een korte termijn kun je dit opdelen in wekelijkse plannen en maandelijkse planning. Voor sommige is het zelfs handig om dagelijkse planning bij te houden.
Wanneer je bezig bent met plannen en doelen hebt gesteld, merk je in het begin dat je moeite hebt om hier standvastig en werkelijk je tijd hieraan moet besteden. Het zal even wennen zijn maar je zult veel effectiever te werk gaan. Een grote valkuil met plannen is dat je soms jezelf vergeet. Plan ook tijd in voor leuke dingen en zorg voor juiste inspanning en ontspanning momenten. Je kunt niet elke moment van de dag volop bezig zijn en blijven rennen en vliegen. Rust is ook een grote sleutel voor succes in je planning.
Structuur
Belangrijk bij het maken van een planning zorgen voor een structuur. Je maakt het voor jezelf overzichtelijk en praktisch. Zorg dat je een planning maakt die haalbaar is. Zorg ook ervoor dat je ruimte houdt voor situaties die je van tevoren niet ziet aankomen. Zo hou je nog ruimte om bij te springen wanneer dit nodig is. Bespreek ook je planning met mensen die er zelf ook mee te maken hebben.
SMART
Denk in de termen SMART. (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden) bij je planning. Probeer in doelen te denken. Hoe belangrijk zijn bepaalde takten die je moet doen. Zet de bij de taken ook een cijfer welke prioriteit dit heeft. Dan is je focus ook beter gericht op de belangrijkste taak die je moet doen.
Gebruik tools
Er zijn tegenwoordig handige tools die je via internet kan gebruiken om beter en makkelijker een planning te maken. HubSpot bijvoorbeeld is een softwarepakket via de cloud voor Service, Sales en Marketing. Erg handig voor bedrijven als ondersteuning om een goede marketingcampagne op te zetten. En misschien wel het grootste voordeel hiervan is dat het ook weer tijd scheelt om een mooie overzichtelijke planning te maken. Zeker wanneer je in een groot bedrijf werkt kun je planning software koppelen aan andere mensen die met jou te maken hebben.