De laatste jaren zitten steeds meer mensen thuis vanwege een burn-out. Verwachting is dat dit aantal alleen maar blijft groeien als bedrijf niet ingrijpen. Bedrijven verwachten steeds meer van hun werknemers. Het kost een bedrijf kapitalen wanneer iemand met een burn-out thuis zit. Vaak moet iemand met een burn-out een aantal maanden thuis blijven. Voordat iemand met een burn-out weer volledig in dienst is ben je al gauw een jaar verder. Gelukkig zijn steeds meer bedrijven ermee bezig om hun personeel beter te voorzorgen. Wat kan een bedrijf eigenlijk allemaal doen ervoor dat zorgen dat de kans op een burn-out een stuk kleiner word?
Werkdruk
Een van de belangrijkste oorzaken is werkdruk. Veel manager en directeuren hebben geen overzicht hoeveel werk iemand moet verrichten. Wanneer je hier geen duidelijk zicht op heb kun je niet anticiperen op het werkdruk die te hoog ligt bij je personeel. Je personeel zijn mensen en iedereen persoon kan een ander soort werkdruk aan. Het enige manier om hier goed zicht op te hebben is communiceren met je personeel. Zorg ervoor dat je open staat voor waarschuwingen, veel mensen vinden het namelijk erg lastig om tegen hun baas te vertellen dat ze de werkdruk niet aan kunnen. Ze zijn namelijk bang om hun baan te verliezen.
Werkomgeving
Zorg voor een stressvrije werkomgeving. Tegenwoordig zijn er steeds meer werkruimtes die heel open zijn. Dit zorgt voor meer samenhang binnen het bedrijf. Maar heeft als nadeel dat het voor sommige mensen te druk kan zijn omdat er veel omgeving geluiden zijn. Zorg dus ook voor wat kleinere ruimtes zodat je personeel af en toe de drukte kan ontwijken. Ander belangrijk punt op een goede werkomgeving zijn kantoormeubelen. Zorg voor goede bureaustoelen. Plaats eventueel zit staan bureau. Zorg dat alle spullen netjes kunnen worden opgeborgen, een bureau vol papier werk geeft alleen al stress op het moment dat je er naar kijkt. Wanneer papieren netjes kunnen worden opgeborgen is een clean desk een stuk rustgevender.
Communicatie
Af en toe 1 op 1 gesprek met je personeelsleden is goed voor iedereen. Belangrijk is wel dat er niet alleen van boven naar beneden word gesproken maar ook van beneden naar boven. Een manager is ook nooit prefect en kan zich ook altijd leren te verbeteren. Zo kun je vaak de druk wegnemen bij personeelsleden als ze hun verhaal kwijt kunnen. Al moet natuurlijk wel wat met de kritiekpunten worden gedaan. Werken aan een POP voor beiden partijen is alleen maar ten goede van het bedrijf. Personeel wat lekker in zijn vel zit op het bedrijf is veel productiever dan personeel dat met tegen zin naar hun werk gaat.